maanantaina, helmikuuta 26

Keep it simple, stupid!

Ajattelin olevani fiksu, kun jätin viikonloppuna työt väliin ja keskityin maanantain tenttiin. Opiskelin jopa hieman ylimääräistä syventävää aiheesta, kykenin soveltamaan käsiteltyjä asioita käytäntöön ja olin mielestäni erittäin hyvin valmistautunut.

Tentissä sitten huomasin, että tutkiessani aiheen syvällisempiä sovelluksia oli muutama "helppo" perusasia jäänyt vähemmälle huomiolle - ja niiden perusasioiden takana oli 70 % jaossa olevista pisteistä. Eli eihän sieltä aivan vitosta ole sittenkään tulossa...

Virheistä oppii. Pitäisi vain muistaa kaikki virheensä.

sunnuntaina, helmikuuta 18

Nämä kadut kaupungin

Käytän poikkeuksellisesti tässä postauksessa oikeita osoitteita, koska juttu ei sisällä matkustajien kannalta arveluttavaa eikä erityisen yksilöivää informaatiota.

--------------------------------------------

- Iltaa!

- Iltaa, aja Kyntötielle.

- Kyntötielle, selvä homma.

Otin suunnan kohti Kittiläntietä mielessäni pieni kadunpätkä Vennivaarassa.

- Hei mihinkäs sie kuski oot menossa?

- Kyntötielle, Vennivaaraan. Eikös se niin ollut puhe?

- No Kuntotietä mie tarkotin, heitin vitsillä sen Kyntötien... Onko täällä ihan oikeasti sellainenkin?

--------------------------------------------

Muistaakseni oli, mutta tarkastettuani asian myöhemmin kyseinen katu olikin Kyntöpolku. Hups... No, asiakkaat pääsivät kuitenkin oikeaan osoitteeseen eivätkä edes joutuneet ylimääräiselle Rollon yössä -maisemakierrokselle, joten kaikki hyvin.

Vaikka osoitteiden kanssa tulee edelleen välillä erehdyksiä, niin on tilanne kuitenkin parantunut huomattavasti siitä mitä se oli aloittaessani. Olin asunut kaupungissa pari vuotta josta suurin osa oli vietetty varusmiespalveluksen merkeissä siellä sun täällä, joten kaupunkituntemus ei ymmärrettävästi ollut aivan paras mahdollinen... Ennen kuljettajakurssia ja sen aikana silloinen Opel Pullacorsani nieli melko paljon Rovaniemen katuja opetellessani yleisimpiä reittejä, mutta kyllähän ne ensimmäiset vuorot taksissa olivat melko työläitä. Siihen aikaan kyydit jaettiin vielä huutoulalla eikä autoissa ollut nykyisiä karttajärjestelmiä, joten alkuvaiheessa ajo-ohjeita joutui kyselemään asiakkaalta tai katsomaan paperikartasta noin 70 %:ssa kyydeistä. Enkä uskalla edes ajatella kuinka monta kyytiä jäi kuittaamatta kun en tiennyt, että se osoite oli ihan tuossa vieressä...

Töissä ne kadut kuitenkin oppi paljon tehokkaammin kuin kotona karttaa tutkimalla ja yllättävän äkkiä osoitteet alkoivat löytymään, nykyään tulee enää pari-kolme keikkaa vuoroa kohti joissa täytyy kysyä asiakkaalta tai päätteeltä vinkkiä. Datalaitteen karttapohja on kyllä sikäli opettanut laiskaksi, että usein tulee varmuuden vuoksi katsottua tuttukin osoite sieltä jos ei ole aivan varma paikasta tai reitistä, mutta sitä vartenhan laitteet ovat olemassa.

lauantaina, helmikuuta 17

Tonnikalapizzaa ja Koskenkorvaa

Jos taksilla matkustaminen on mielestäsi kallista, niin kokeilepa oksentaa taksiin.

Eräs asiakas kokeili, kyydin kilometrihinnaksi tuli laattalisän kanssa n. 85 € / km. Vertaa sitä perustaksaan 1,16 € / km + 7 € ja laske kannattaako.

sunnuntaina, helmikuuta 11

Varokaa heikkoja jäitä

Vapaaviikonlopun kunniaksi lähdettiin karvakuonojen kanssa katsomaan aurinkoista kevätpäivää ulkoilun merkeissä. Kaiken järjen mukaan jäiden pitäisi olla hyvässä kunnossa viimeaikaisten pakkasien jäljiltä, mutta niinpä vain tuli kokeiltua vaatteet päällä kylpemistä Harjulammessa heti aamusta... Kelkan se kesti mutta minua ei.

Onneksi koirat olivat vähän kauempana eivätkä tulleet avantoon uimaseuraksi, ja kun kotiinkin oli vain reilu kilometri matkaa niin märillä (lue: jäätyneillä) vaatteilla tästä elämyksestä selvittiin. Avantouintihan on kuulemma terveellistä, mutta ei sitä kyllä vaatteet päällä viitsisi harrastaa enempää kuin on pakko.

tiistaina, helmikuuta 6

VLV

Sunnuntaina kun tulin töistä kotiin vedin kalenteriin piiitkän viivan seuraavan viikonlopun yli. En ota töitä vastaan vaikka tarjottaisiin, nyt on pakko ottaa vapaa viikonloppu ja keskittyä lukemiseen ja lepäämiseen. Ei siitä töissä lukemisesta ole mitään tullut vaikka kuinka yrittää.

Edellinen vapaa viikonloppu taisi olla loka-marraskuun tienoilla, sen jälkeen on ollut kaikki viikonloput jatkuvaa menoa siellä sun täällä, enimmäkseen kuitenkin työmaalla. Nyt saa riittää - peli poikki ja univelat maksuun.

maanantaina, helmikuuta 5

No kukas sinä sitten olet?

Nytpä sekin tiedetään.

Pseudotutkimukseni perusteella (otos=51) suurin yksilöitävissä oleva kävijäryhmä ovat opiskelijat 39 % osuudella, toisena tulevat taksialalla työskentelevät (16 %) ja loput hajaantuivat tehokkaasti osastoon "sekalaiset ynnä muut". 90 prosenttia vastanneista on löytänyt tänne Blogilistan (51 %) tai jonkin toisen taksiblogin (39 %) kautta, jälkimmäisistä yleisimmin mainittu oli Nainen ratissa. Noin joka kolmas kävijä asuu tai on asunut Rovaniemellä, joka seitsemäs on käynyt Rovaniemellä ja suunnilleen yhtä moni tuntee ainakin yhden taksinkuljettajan, mutta yllättäen peräti 25 %:lla kävijöistä ei ole mitään kytköksiä kaupunkiin tai alaan. Epäilen vastaavan osuuden olevan huomattavasti pienempi esimerkiksi neuleblogien lukijoissa, mitenkään aihepiirin kiinnostavuutta vähättelemättä.

Johtopäätös: enemmistö kävijöistä menee samaan profiiliin bloggaajan itsensä kanssa: keksin bloggaamisen toisen taksiblogin kautta, asun Rovaniemellä, ajan taksia (ja tunnen ainakin yhden taksinkuljettajan) sekä päätoimisesti opiskelen. Tämä analogiahan selittää suurelta osin Rollon yön yllättävän menestyksen; itselleen on helppo kirjoittaa ja kukapa nyt ei omista jutuistaan pitäisi.

Kuinkahan moni työnantaja on muuten käynyt lukemassa täältä mitä vuoron aikana tapahtui? Yleensä se tiedotus kuljettajalta autoilijalle kuitenkin rajoittuu tilityksen ja vuororaportin välittämiin numeroihin jos mitään erikoista ei ole sattunut, mutta luulisi isäntiä ainakin jonkin verran kiinnostavan mitä omassa yrityksessä tapahtuu kun keikkakuski on baanalla... Kuka myöntää ensimmäisenä?

-------------------------------------

Tilastot laadittu 5.2.07 18.30 vastaustilanteen mukaan, tämän jälkeen tulleita kommentteja ei oteta huomioon mutta toki niitä saa edelleen laittaa. Virhemarginaaleja en jaksa alkaa laskemaan koska tutkimuksen tarkoitusperät ovat puhtaasti viihteelliset.

Olisikohan tilastotieteen opettaja nyt ylpeä minun harrastuneisuudestani?

Ulkoistamista

Eräs kielitentti:

1. Lue oheinen artikkeli.
2. Laadi neljä kysymystä artikkelista.
3. Laita artikkeli sivuun ja vastaa kysymyksiisi.
4. Voit vielä halutessasi tarkistaa vastauksesi artikkelista, ole hyvä ja vastaa kaikkiin kohtiin suomeksi.

--------------------------------------------------

Opettaja päätti sitten ulkoistaa tentin laatimisen.

sunnuntaina, helmikuuta 4

Hyötysuhde

Mies tulee kyytiin eräästä pubista.

- Terve! Ajapa tuonne automaatille.

Asiakas nostaa 20 euroa ja pyytää palaamaan lähtöpisteeseen, kyyti tekee 12,40.

- Ai hitto, sulla oli pyhätaksat päällä... Hyvä jos paukun saan näillä mitä tuosta reissusta jäi käteen. No ei voi mitään...

lauantaina, helmikuuta 3

Tänään se sitten tapahtui.

Edellisestä kerrasta olikin jo aikaa, se tapahtui joulukuussa 2002 F-ryhmän Escortilla. Tällä kertaa vauhtia oli mittarissa puolet vähemmän ja kokoa autossa puolet enemmän mutta lopputulos oli täysin sama: hinausköyttä ja nelivetoa tarvittiin. Onneksi ainoat kolhut olivat tälläkin kertaa henkisiä, melkein kolme vuotta ehti mennä taksissa ilman ulosajoja joten hyvän putken katkettua miestähän potuttaa kuin pientä oravaa kun käpy on jäässä.

Rata-ajossa on se hyvä puoli, ettei siellä ole vastaantulijoita joita voisi väistää pehmeälle pientareelle. Hallinnan menetyksen tunne on silti täysin sama. Asfalttiradalla kuuluu ensin kuuman renkaan valitus jota seuraavat katteissa ja kypärässä ropisevat pikkukivet; talvisella sivutiellä kuuluu vain lumen kohina rapakaarissa kuljettajan päästettyä ajolinjan liian lähelle tien oikeaa reunaa. Kummassakin tapauksessa Newton vie voiton: matka pysähtyy sekunnin kuluttua kuljettajan tahdon vastaisesti ja ratin takaa kuuluu kovaäänistä kiroilua.

Mitä tänään sitten tapahtui? Ajelin noin 55 km/h eräällä vasta auratulla sivutiellä kun toinen vähän isompi auto tuli vastaan. Hidastin ja otin laitaan, mutta heti kohtaamisen jälkeen piennar petti oikean etusen alla ja pehmeä lumipenkka kutsui. Onni onnettomuudessa oli paikalle heti tapahtuneen jälkeen sattunut erään safariyrityksen maasturi (siis ihan oikea maasturi, ei mikään citylelu) joka kiskaisi minut pois ahdingosta. Kiitos vielä kerran, ilman teitä aikatilaustaan odottanut turistiryhmä olisi pettynyt pahasti suomalaisen taksin täsmällisyyteen.

Päivän opetus? Erästä lajitoveria lainatakseni, tarpeeksi kun ajaa niin joskus se pölähtää jokaisella.

torstaina, helmikuuta 1

Asiakkaiden raivostuttavat tavat, osa II

Avauduin aiheesta jo helmikuussa 2006 otsikolla "Top-4 taksiasiakkaat", mutta nyt on tullut pari juttua lisää mieleen. Ja toistetaan vielä kyllästymisen uhallakin: suurin osa asiakkaista on mukavia, normaaleja ihmisiä, mutta jotkut (heistäkin) tietämättään, ajattelemattomuuttaan tai ilkeyttään nostattavat kuljettajan v-käyrää sanoinkuvaamattomiin lukemiin.

4. Pizzaräpylä. Poistuessaan autosta asiakas sulkee oven painamalla tomaattikastikkeisella, rasvaisella kädellään ikkunasta. Tavallinen käsikin jättää ikävät sormenjäljet, mutta pizzaräpylät ovat monin verroin pahempia! Tai no ei, vielä pahempia ovat nämä jalattomat, jotka ottavat kyytiin tullessaan tukea tuulilasista (kyllä, se on mahdollista) ja lähtiessään koko kämmenellä molemmista sivuikkunoista. Ja ovat sitä ennen istuneet rapakossa. Rakas asiakas, ovissa on kahvat tarttumista varten.

3. Irstas mies. Voitte vain kuvitella mitä kaikkea taksinkuljettaja kuulee miesmatkustajien suusta liittyen vastakkaisen sukupuolen edustajiin ja heidän kanssaan (useimmiten maksua vastaan tapahtuneisiin) lisääntymisharjoituksiin. Rollon yössä liikkuu omien sanojensa mukaan melkoisia naistenmiehiä, mutta välillä vain ihmetyttää miten tämä esiintymismaskisen Lordin näköinen kaveri on päässyt suorittamaan sellaisia toimituksia mistä vuolaasti kertoo...

2. Taksiryöstäjä. Humoristinen yön matkustaja vitsailee, että "mie muuten ryöstän tämän taksin" tai kysyy, että "mitäs tekisit, jos mie sanoisin että rahat tai henki?". Eikä muuten naurata yhtään. Huumori on hieno asia joka parhaimmillaan piristää harmaata pakerrusta, mutta jos sen käyttö ei ole hallussa tai tilannetaju nollassa niin silloin on parempi pysyä asialinjalla.

1. Haisuli. Tämä kummankin sukupuolen edustajina esiintyvä ihmislaji ei ole käynyt viikkoon suihkussa, haisee viinalle ja kaikille sen jatkojalosteille, piereskelee ja röyhtäilee täysin estoitta ja tulee melkein suuhun selittämään päättömiä juttujaan. Paluumatkalla ajetaan sitten kaikki ikkunat auki, ulkolämpötilasta riippumatta.

------------------------------------------------

Tunnistitko näistä itsesi? Toivottavasti et. Harvoin näitä onneksi näkee.