sunnuntaina, elokuuta 19

Ruuhkahuippu

Ensinnäkin, kiitoksia entiselle taksikuskille. Olen erittäin otettu, pitää varmaan joskus itsekin esitellä bloggaavat lajitoverit omien kommenttien kera.

Olipa oikeastaan viehättävää olla pitkästä aikaa viikonloppuyönä isolla autolla liikenteessä. Asiakaskunta oli kohtalaisen kirjavaa; ystävällisen liikematkustajan perään fiksu oksentaja, hyväntuulinen työporukka ja äärimmäisen tavallinen opiskelijaporukka. Olihan noita se parikymmentä lähtöä, puoliakaan ei tosin enää muista kun mitään erityisen erikoista (mistä voisi kirjoittaa ilman yksilönsuojan vaarantamista) ei tapahtunut.

Ai niin, olihan minulla se yksi juttu. Nyt minä luulen vihdoin keksineeni sen vakiovastauksen, millä edes kutakuinkin tajuissaan olevat "ootin ainaki kaks tuntia" -kärtyäjät saa hiljaisiksi!

---------------------------------------

Asiakas kipuaa vänkärin paikalle ja aloittaa:

- No niin, eihän siinä menny ku kolme tuntia.

Seuraavaksi haukutaan välityskeskus, välitysyhtiön johto, Rovaniemen taksikuskit ja kaikki muutkin asiakaspalvelijat sekä lääninhallitus. Ei osata lähettää autoa (juuri hänelle jonojen ohi), keskukseen palkataan idiootteja (kun HÄNELLE lyötiin luuri korvaan suunsoiton vuoksi), ei ikinä saa kunnon palvelua koko kaupungista (olisikohan portsarikin heittänyt pihalle?) ja takseja on Aivan Liian Vähän.

Tyypillinen amatööri, käyttää taksia pari kertaa vuodessa palatessaan kotiin kaupungilta. Joutuu jonottamaan molemmilla kerroilla ja päättelee, että takseja on liian vähän kun aina joutuu jonottamaan. Asiakkaan käytös on yhtä aikaa raivostuttavaa, säälittävää ja huvittavaa.

- No sanopa yksikin sellainen palveluala, missä kapasiteetti mitoitetaan ruuhkahuippujen mukaan?

- Mitä?

Toistan sanomani. Hetken hiljaisuuden jälkeen vaihdamme puheenaihetta. Perillä asiakas maksaa, odottaa kärsivällisesti (ja happamin naamoin) kun kaivan hänen kymmenen sentin vaihtorahansa ja lähtee ovet paukkuen. Mutta eipä puhunut enää sanaakaan jonoista!

Seuraavalla keikalla puhuttiinkin sitten säästä ja sienistä.

---------------------------------------

Totta kai aiheesta saa ja pitääkin valittaa, tarvittaessa vaikka sitten reklamoida ylemmälle taholle. Aivan tavallinen viikonloppuyön jono ei kuitenkaan ole mikään peruste suunsoitolle - todennäköisestihän tässäkin tapauksessa oli kyse siitä, mistä turvallisuuden tekijäkin kirjoitti: elämässä on joku pielessä, ja sitä lähdetään sitten kylille purkamaan ja tehdään jokaisesta vastaantulijasta osasyyllinen omaan ahdinkoon.

En minäkään vaadi kauppiaan päätä vadille, vaikka perjantai-iltapäivänä joutuukin vähän jonottamaan lähikaupan kassalla.

8 kommenttia:

Kattifarmari kirjoitti...

Olipa hyvin sanottu toi kapasiteetti asia! Saako sitä lainata?!

tuurari kirjoitti...

Saa. Eikä tarvitse mainita lähdettä.

Anonyymi kirjoitti...

Miksi taksikuskeille on jotenkin arka paikka tuo jonottaminen? Tosiasia on kuitenkin, että harvassa paikassa (Suomen ulkopuolella) taksia joutuu JONOTTAMAAN, edes viikonloppuöinä. Aika monessa paikassa tuo lähikaupan kassalle jonotus on kuitenkin tuttu juttu;)

tuurari kirjoitti...

Ei se ainakaan minulle ole arka paikka, mutta suoraan sanottuna v----taa kuunnella tuollaisia tyyppejä kuin tässä jutussa esiintyi. Nykyisellä järjestelmällä sille ei kuitenkaan voi mitään, että ruuhka-aikaan muodostuu jonoja. Jonotammehan mekin asiakkaita suurimman osan ajasta.

Toinen tosiasia on se, että harvassa paikassa Suomen ulkopuolella ei tarvitse pelätä, että taksikuski ryöstää, raiskaa tai huijaa väsynyttä yön kulkijaa.

renki kirjoitti...

Aika fiksua myös verrata jotakin muita maita Suomen järjestelmään. Suomessa taksit ovat turvallisia, autot uusia ja ammattikunta säännösteltyä. Väärinkäytöksistä jää kiinni ennemmin tai myöhemmin ja tämä pitää homman rehellisenä. Suomessa ei ole tätä pelkoa kuten muutamissa Euroopan maissa, että taksat vaihtelevat miten sattuu.

Jos ala olisi tuntipalkkainen minulle olisi ihan sama miten paljon töitä riittäisi. Tällä hetkellä kuitenkin asia on se, että provikalla mennään eikä siitä päästä yli eikä ympäri. Mietippä sitä jos ihmiset vaatisivat kauppoja joka kulmaan, että ei tarvitse juuri noina perjantain ruuhkina jonottaa siellä kassalla. Suomen järjestelmä palvelee toistaiseksi aivan hyvin. En itse keksi mitään tapaa korvata nykyistä järjestelmää.

Ihmiset aina keksivät asioita mistä valittaa enkä usko, että taksilain suuretkaan muutokset asiaa mitenkään parantaisivat. Kukaan ei sillä elannolla pärjäisi mitä takseista saa jos niitä olisi yhtä paljon kuin jossain Bulgaariassa. Tämä nostaisi joko hinnat kattoon tai taksien määrät laskisivat paljon, ja tilanne olisi sama kuin nyt.

OldGhost kirjoitti...

Palveluammatissa joutuu väistämättä ihmisten henkisen huonovointisuuden tikkatauluksi. Pätee kaupan kassaankin... Rovaniemellä taksin saa yölläkin säädyllisen nopeasti! Ja palvelu pelaa, olipa kyydissä voipunut yökyöpeli, kiireinen businesstyyppi tai vaikka hitaasti liikkuva vanhus! Ja siitä tässä kiitos!...hyvä, että heitit luun kurkkuun, ei asiakas todellakaan ole aina oikeassa!!!
Kokemuksesta voin sanoa, että tolpalla jonotellessa on ollut ihan hilpeää...

Turvallisuuden tekijä kirjoitti...

Monissa maissa taksilla matkustaneena voin sanoa että on joka kerta yhtä mukava istua Suomalaisen taksin TAKAPENKILLE kun tietää ettei tarvitse pelätä mitään. Sitten siitä jonottamisesta kokeileppa joskus saada New Yorkissa taksi päivällä ruuhka aikaan jonot paikallisilla tolpilla on aiavan järkyttävät ja lennosta ei saa kun kaikissa on jo kyytiläinen. Tässä kiitos kaikille Suomalaisille taksikuskeille teette todella hyvää työtä.

Anonyymi kirjoitti...

Olen asunut kaupungissa, jossa ei koskaan, siis EI KOSKAAN joutunut jonottamaan taksia. Siellä ei ollut mahdollista tilata taksia puhelimella, ei ollut tarvetta taksikeskukselle. Taksitolppiakaan ei ollut. Takseja vain oli joka paikassa tarpeeksi. Autojen tasoerot olivat suurempia kuin Suomessa, mutta kyydit olivat turvallisia ja edullisia.

On muuten olemassa palveluala, jossa kapasiteetti mitoitetaan ruuhkahuipun mukaan: erilaisten tapahtumien järjestäminen (konsertit, festarit).