sunnuntaina, kesäkuuta 17

Kuljetuspalvelun syvin olemus ja huonosti käyttäytyvät naiset

Edellisessäkin jutussa tuli sivuttua taksikyydin hintaan sisältyvän palvelun syvintä olemusta; mitä kyytihintaan todellisuudessa sisältyy? Erilaisten käsitysten perusteella asiakkaat voidaan jakaa kahteen luokkaan.

Useimmat asiakkaat ymmärtävät, että taksi on kuljettajan työpaikka ja kuljettaja on aivan tavallinen ihminen jolla on jopa ihmisarvo. Kuljettajan tehtäviin kuuluu ajaa autoa asiakkaan haluamalla reitillä ja auttaa mahdollisten matkatavaroiden purkamisessa ja lastaamisessa. Kuljettajan kanssa voi keskustella kuin tavalliset ihmiset, vaikka sitten kysymällä käytettävän ajoneuvon omistussuhteesta tai illan kysyntätilanteesta.

Jotkut harvat taas ovat sitä mieltä, että "koska matka on niin kallis" he saavat tehdä autossa mitä haluavat eikä kuljettajalla ole mitään oikeutta huomauttaa asiasta. Jos kuljettaja avaa suunsa, niin sen saa tehdä vain asiakkaan mukahauskoille kännijutuille nauraakseen. Sattuipa taas pitkästä aikaa tämän sortin edustaja viereen istumaan...

-------------------------------------

Keski-ikäisen seurueen enemmistö käyttäytyy fiksusti, mutta etupenkkiläisellä on jäänyt kapakkatoiminto päälle hänen kerratessaan illan tapahtumia takapenkkiläisille. Hän huutaa korvaani niin että sylki lentää, tönii minua toistuvasti roikkuessaan etuistuinten välissä ja huitoo käsillään häiriten ajamistani. Hetken aikaa mulkoiltuani murhaavia katseita (jotka ainakin takapenkkiläiset varmasti huomasivat) pyydän ystävällisesti tätä viehättävää naishenkilöä olemaan huutamatta minun korvaani.

Asiakas hiiltyy totaalisesti kainosta pyynnöstäni ja kertoo olevansa sitä mieltä, että koska taksikyyti on niin kallista ei kuljettajalla ole oikeutta vaatia asiakkaalta mitään - ei edes normaaleja käytöstapoja. Tai jos vaatii, niin hänkin vaatii komeamman kuskin jolla on lyhyempi nenä! Tarjoudun tietysti mielelläni tilaamaan toisen, komeammalla kuskilla varustetun auton, mutta lopulta hän vaatii tietoonsa nimeäni ja aikoo soittaa poliisin! Ihmettelen kyllä mitä hän olisi virkavallalle sanonut, mutta näin hän minua uhkaili. Annoin tietysti mielelläni hänelle kuitin josta löytyvät valituksessa tarvittavat auton ja kuljettajan tunnistetiedot ja jopa kehotin soittamaan 112 jos siltä tuntuu, minulla kun ei ole mitään pelättävää tämän asian suhteen... Onneksi hän päätti jäädä ystäviensä luokse enkä joutunut nauttimaan hänen seurastaan pidempään. Toivottavasti edes hävetti kun pää selvisi.

----------------------------------------------

Alkuaikoina usko omaan tekemiseen ei vielä ollut kovin luja ja siedin kaikki humalaisten häiriköinnit hammasta purren, ajatellen että asiakas on aina oikeassa. Nyt kun kokemusta on jo vähän kertynyt enkä viitsi enää sietää kaikkea mahdollista huonosti käyttäytyviltä asiakkailta, tulee näitä konfliktitilanteita vähän turhankin useasti. Nuorisoa aina haukutaan, mutta minulla ainakin on ollut vain ja ainoastaan keski-ikäisiä häirikköasiakkaita. Olikohan tällekin rouvalle liian kova pala, että "tuollainen kloppi" vaatii alkeellisimpien käytöstapojen noudattamista?

Pitääpä sanoa seuraavalle tapaukselle, että minä vedän sitten maanantaina räkäkännit ja tulen huutamaan ja häiriköimään sinun työpaikallesi, kerrotko vielä missä olet duunissa?

Tai vaihtaa suosiolla alaa. Lupasin jo itselleni, että ensi kesänä en ota kesälomituksia taksissa, korkeintaan irtovuoroja sieltä täältä jos ei koulutusta vastaavaa työpaikkaa satu löytymään.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

On myös meikäläisellä ollut tuollaisia tilanteita muutama muutamassa vuodessa.. Nämä asiakkaat, jotka kuvittelevat olevansa euroopan omistajia voivat loukkaantua pahoin, kun "joku taksikuski" vähän näpäyttää.. Esim se että: Voisitko olla huutamatta autossani, kiitos.. ja tämän jälkeen vaaditaan kuitteja, puhelinnumeroita, poliiseja ja ties mitä.

Anonyymi kirjoitti...

Minulle sattui kyytiin pari vuotta sitten kaksi naista jotka olivat menossa erääseen korkalovaaran ravintolaan, etupenkille sattui (tietenki) kova äänisempi mamma, joka aloitti huutamisen jo auton ulkopuolella. Olin hieman flunssainen ja kurkkuun koski joten en jaksanut rupatella, kuin autoon tulo kohteliaisuudet ja osoitteen kysymisen (vastailin toki asiakkaan kysymyksiin) ja matka alkoi kohti ravintolaa. Parin sadan metrin jälkeen etupenkin nainen kysyi(huutamalla): miksi kuski on niin hiljaisen oloinen, kerroin hänelle kurkku kivusta ja et taitaa olla lämpöäkin vähän. Tähän nainen reakoi huutamalla minulle kaksi kertaa suoraan korvaan .ituttaako?, .ituttaako? Huomasin (yleensä hyvän) malttini menneen ja vastasin naiselle: että kyllähän se .ituttaa, kun on kurkku kipeä, flunssa, kuumetta ja tuommoinen lehmä huutaa korvaan. Naisen huutaminen loppui siihen paikkaan ja hän pyysi minua toistamaan äskeisen, toisin kaiken sanatarkasi (ehkä hieman lehmä sanaa korostaen), niinkuin asiakas oli pyytänyt. Naisen hilpeä nousukänni (tai monen päivän putki) oli laantunut ja hän pyysi minua pysäyttämään ja ilmoitti, että hän ei jatka matkaansa samalla taksilla, ilmoitin hänelle, että se sopii minulle, myös erin omaisesti. Kyydin päätteeksi hänen takapenkillä istunut kaverinsa pyysi minulta anteeksi kaverinsa puolesta ja taisin sanoa siinä, myös itse kiihtyneeni "turhasta", mutta onneksi tämmöisiä tilanteita on tosi harvassa. Ps. jos mietitte lehmä sanaa se tuli mieleeni ensimmäisenä naisen olemuksen ja koon perusteela. T:sonni