lauantaina, maaliskuuta 3

Pahinta työssäni

Arvaapa mikä on kaikkein pahinta taksin ajamisessa?

Ei pitkät vuorot ja huonot tuntiansiot. Ei rahattomat asiakkaat. Ei käytetyn Koskenkorva-tonnikalapizza-pirtelön siivoaminen takapenkiltä. Ei suutaan soittavat känniset urpot. Ei edes ne kaikkein kamalimmat apinat, joille joutuu korottamaan ääntään ja antamaan ohjeita autosta poistumisessa.

Pahinta on olla myöhässä.

------------------------------------------------------

Esimerkki elävästä elämästä: auto täynnä meikäläisen verorahoilla vuodesta toiseen juopottelevia vakioasiakkaita, ammattikielellä "apinoita". Mittarissa 60 euroa, takana reilun tunnin verran ajelua ympäri kaupunkia pakollisin tupakkatauoin rytmitettynä. Porukka on jäämässä seuraavaan osoitteeseen ja kuskinvaihto on sovittuna viiden minuutin päästä, eli tiukkaa tekee mutta aikataulu pitää.

Tai niinhän sitä kuvittelee.

Kyyti maksetaan ja näppäilen jo mittariin ajovuoron lopetuksen. Toivottelen hyvät päivänjatkot ja pyydän viimeisiäkin väsyneitä poistumaan autosta. Silloin lauman vanhin havahtuu:

- En mie tänne jää... [epämääräistä örinää] ...vie minut sinne mistä lähettiin...

Ei hel***ti! Ei mulla ole aikaa enää lähteä sinne, toisella kuskilla tulee kohta kiire aiemmin sovitulle haulle. Kun kyyti on maksettu ja mittaritkin jo suljettu niin asiakas vain joutuu nyt tilaamaan toisen auton. No eihän se mene kerralla perille, pitää huutaa monta kertaa samat asiat etanolin kuurouttamille korville ja lopulta "auttaa" viimeiset pois matkustamosta... Asiakastyytyväisyys ei välttämättä ollut korkeimmillaan, kun pitkän tinkaamisen (ja viittä vaille painimisen) jälkeen sain ovet kiinni ja peruutusvaihteen silmään - reilusti myöhässä vaihtoajasta.

Kyllähän työkaveri sen ymmärtää, että kaikkien asiakkaiden kanssa ei hommat mene aivan käsikirjoituksen mukaan. Mutta ymmärtääkö vaikkapa lentokenttäkyytiä odottava seuraava asiakas?

Normaalitapauksessahan ei ole mitään hätää, lähetetään vain toinen auto sinne aikatilaukseen kun huomataan, että itsellä tekee liian tiukkaa. Joskus kuitenkin käy niin, että toista asiakkaan tarpeita vastaavaa autoa ei ole vapaana - silloin on siis pakko mennä itse. Ja olla myöhässä.

Vaikka arkielämässäni aikamääreissä pysyminen ei aina ole ykkösprioriteetti (akateeminen vapaus antaa vähän liikaakin pelivaraa esim. kahvitaukojen suhteen), niin työasioissa pyrin pitämään kiinni sovituista määräajoista viimeiseen asti. Mieluummin vaikka vähän etuajassa kuin minuuttiakaan myöhässä. Kuitenkin joskus ei, parhaasta yrityksestään huolimatta, ehdi ajoissa ja ainakin minulle juuri se on kaikkein pahinta mitä työssäni joutuu kokemaan. Enkä usko olevani yksin näiden tuntemusten kanssa.

------------------------------------------------------

Kuvaamani tapahtumat eivät liity päivän lehdessä käsiteltyyn tapaukseen, jossa ennakkoon tilattu taksi lentokentälle myöhästyi ja asiakkaan laukut jäivät seuraavaan koneeseen.

3 kommenttia:

Mini kirjoitti...

Et viittis nakata mua baariin?

tuurari kirjoitti...

En tänään.

Yksi vuoro päivässä riittää. Joku toinen kerta?

chess kirjoitti...

Hei! Easy with the monkeys! ;)