sunnuntaina, marraskuuta 5

Tätähän oli jo odotettu.

Nimittäin sitä, että Rollon yö vedetään mukaan taksien ajonopeuskeskusteluun. Mutta ennen sitä kerron teille itseäni koskettaneen tapahtuman tosielämästä, tältä aamulta:

---------------------------------------------

Tuurari herää sunnuntaihin 05.00, vetää aamupalan hyvällä ruokahalulla ja käy suihkussa. Tympäisee herätä tähän aikaan päivästä, mutta ajatus pihalla lämpimänä odottavasta siviiliautosta lohduttaa - eipä tarvitse palella matkalla työkalun luo.

Arvatkaapa paljonko lopulta potutti todeta, että lämmitystolpan kellokytkin oli jumittunut pakkasessa ja sekä sisä- että moottorin lämpötilat olivat, hyvistä valmisteluista ja suurista odotuksista huolimatta, toistakymmentä astetta pakkasella?

---------------------------------------------

Niin se ajonopeusjuttu. "Miksvarte taksit ajjaa ylinoppeutta lähestulkoon aina, kyssyy Rollon tyttö." Siihenhän on kaksi syytä: vuoron aikana ajettujen keikkojen määrä on suoraan verrannollinen palkkaan, ja monet minua paljon pidempäänkin alalla olleet kuvittelevat, että mitä nopeammin ajaa sitä enemmän ehtii tienata. Nyt varmaan jollakin kollegalla nousi niskakarvat pystyyn? No minäpä perustelen oman kantani.

Kuljettajan ansiohan on sidottu auton ansioihin, ja jos auton juoksu on keskimäärin vaikkapa 1€/km voidaan olettaa, että vuoron keskinopeuden noustessa myös tuntiansio nousee. No tietysti nousee, sehän on selvä! Mutta otetaanpa sekin huomioon, että sitä keskinopeutta ei lasketa pelkästään siltä ajalta kun auto liikkuu: vaikka auto A ajaisi koko ajan kovempaa kuin auto B, voi auto B silti saada enemmän kilometrejä (=euroja) vuorossa jos auto A vaikkapa valitsee kerran väärän aseman ja pysähtyy sinne huomattavasti pidemmäksi ajaksi kuin auto B jollakin toisella asemalla. Tuolloinhan aika kuluu mutta kassa ei kartu - hyvää keskinopeutta tavoiteltaessa avainsana on siis jatkuva liike. Tietysti ruuhka-aikaan, kun asiakkaita on joka asemalla odottamassa eikä kukaan joudu pysähtymään, ehtii auto A ajaa ja ansaita hieman enemmän suuremman ajonopeutensa turvin, mutta toisaalta jos peltinen tai elävä poliisi sattuu sopivasti kohdalle tutkan kanssa joutuu A:n kuljettaja paiskimaan töitä heti useamman vuoron enemmän saadakseen kaupasta kotiin saman verran makkaraa kuin B:n kuljettaja.

Ainakin minä ajan mieluummin kiireessä sen kyydin, kaksi vähemmän ja hiljaisena aikana pyrin löytämään sen aseman joka vetää kuin maksan satunnaisista palkkatuloista ja säälittävän pienestä opintotuesta ylinopeussakkoja.

Eihän tämä ajonopeusasia toki näin yksiselitteinen ole, mutta tämä on minun mielipiteeni ja muita mielipiteitä voitte lukea muista blogeista.

---------------------------------------------

Jk. Taksien saamasta negatiivisesta huomiosta huolimatta uskon, että jos aletaan tosissaan taajamanopeuksia syynäämään niin ns. karvanoppacorollat pesevät taksit mennen tullen. Molempien rateissa on poikkeuksia kumpaankin suuntaan ja minunkin mielestäni kovaa ajaminen on kivaa, mutta autourheilu ei nyt vain ihan aikuisten oikeasti ole sitä, että kokeillaan omia ajotaitoja lähiön kaduilla kännikööri takapenkillä mölyämässä. Oli katolla sitten banaani tai ei.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Rollon tyttö kiittää kommentista. On vaan ottanu päähän ku ohitellaan ja roikutaan hännässä kiini vaikka itekki ajjaa reippaanlaisesti, mutta etpä se sitte ole ollu sie vissiin. :) Hyvvää jatkoa, kiva lukia näitä.

Anonyymi kirjoitti...

Niin, itsekkin tila-auton kuljettajana tahtoo jäädä jalkoihin. Onhan se niinkin, että tasasesti ajamallakin saattaa saada vaikka paluut kylille!
Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että vertaillessani "nopean" kuskin tulosta omaani, niin viivan alla seisoo suunilleen samanlainen potti, joskus isompikin...:)