lauantaina, helmikuuta 25

Turvavyö

Keski-ikäinen, kaikin puolin siistin oloinen pariskunta kipuaa kyytiin yöllisten kebabien jälkeen. Kotiosoite omakotialueella Syväsenvaarassa löytyy parilla painalluksella karttapohjalta ja lähdemme liikenteeseen. Takana istuvan parin mies kiinnittää turvavyön johon täysin tolkuissaan oleva, vain pari rentouttavaa nauttinut nainen kiinnittää huomion:

"Mitä sie teet? Laitakko sie vyön kiinni?"
"Joo, pitäähän se olla. Laita vain sieki."
"Kuski hei, eihän takapenkillä tarvi käyttää vyötä?"

Tämä on taas tämä maailman yleisin harhaluulo taksista... koskahan Taksiliitto keksisi painaa pikku tarran kiinnitettäväksi autoon, jossa kerrotaan tieliikennelain 88 §:n määräämästä turvavyön käyttöpakosta? Valaisen rouvaa aiheesta.

"Kyllähän se lain mukaan on niin, että ainoa joka tässä autossa saa matkustaa ilman vyötä on kuljettaja. Muita koskee samat säännöt kuin siviililiikenteessäkin."

Tässä vaiheessa olin itsekin kiinnittänyt vyön kuten yleensäkin maantielle mennessä. Välillä keskustasta Syväsenvaaraan on olemassa yleisesti tiedetty hirvivaara, josta huomautan takanani istuvaa rouvaa niin kohteliaasti kuin osaan. Kerron, etten ole kovin kiinnostunut saamaan asiakasta niskaani äkkipysähdyksen vuoksi.

Hän ei suostu kiinnittämään vyötä.

"Ei kukaan ole sanonu mulle, että takana pitää olla vyöt! Mä olen kuule ajanu autoa kakskymmentä vuotta, enkä mä ikinä ajattele että kohta tuolta hyppää hirvi eteen. Voihan sitä vaikka tippua meteoriitti auton päälle tai kaatua kotona ja kuolla siihen! Ja sehän on sitä paitsi kuskin vastuu jos asiakas ei pane vyötä!"

Olisikohan Tilastokeskuksella tutkimustietoa meteoriitti- ja hirvikolarien suhteesta?

Muuten aivan mukavanoloisen rouvan asenne pistää suututtamaan. Hänen mielestään 20 vuotta autolla töissä ja kaupassa käynyt tietää kaiken ajamisesta, liikennesäännöistä ja lain määräyksistä... En edes väitä hallitsevani mitään edellä mainituista osa-alueista paremmin. Teen vain työtäni.

"Kyllä se on ihan asiakkaan oma vastuu jos tämä on täysi-ikäinen eikä tarvitse holhoojaa tai vastaavaa. Ja kyllähän takapenkillä on ollut turvavyöpakko ainakin niin pitkään kuin minulla on kortti ollut."

Mies seuraa väittelyämme kiinnostuneena ja enimmäkseen hiljaa. Kiistamme jatkuu kotiovelle saakka.

Rouva ei suostu myöntämään olevansa väärässä, ja useimmat hänen argumenteistaan jäävät täysin minun ymmärrykseni ulkopuolelle. Pelastaako se hänen henkensä, vaikka se olisikin kuljettajan vika että törmäsi hirveen? Mieleni tekee tehdä äkkijarrutus ja demonstroida ylimielisesti käyttäytyvälle asiakkaalle mitä tapahtuu kun ei käytä vöitä... sitten järki voittaa ja nielen kiukkuni. Perillä rahastan kyydin kuten aina, mutta hyvänyön toivotuksien lisäksi kehotan rouvaa pohtimaan keskustelumme aiheita. Tiemme erosivat ainakin näennäisen sopuisasti.

Olisipa ollut mielenkiintoista kuulla mistä pariskunta keskusteli niin vilkkaasti sisään mennessään.

...

Valitettavan harva asiakas ja vielä harvempi kuljettaja käyttää turvavyötä. Onhan se kuljettajan kannalta turvallisuuskysymys suuntaan jos toiseenkin, mutta kyllä kyydistä näkee heti uskaltaako itsensä kahlita penkkiin vai ei. Mielestäni on hyvä asia, että nykyisellään kuljettajalla on vapaus päättää turvavyön käytöstään.

Asiakkaiden turvavyön käyttämättömyyteen ainoat syyt ovat laiskuus ja tietämättömyys. Useimmat näistä ovat liian laiskoja pannakseen vyötä turvallisuutensa vuoksi, ja jotkut eivät tee sitä edes poliisin pelossa kun eivät tiedä että sitä tulisi käyttää. Harvoinhan taksit joutuvat onnettomuuksiin ajomääriin suhteutettuna, mutta voi se rattijuoppo törmätä taksiinkin.

Mietipä sitä illalla taksia tilatessa.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

On kyllä hienoa, että joku on Rovaniemeltäkin löytynyt bloggailemaan taksijutuista, näitä on aina yhtä kiva lukea ja saas nähdä vaikka eksyy joskus kyytiinkin.

Muttamutta, tuosta turvavyöjutusta. Itse en ainakaan ole taksissa turvavyötä käyttänyt sen takia, että matkat ovat yleensä olleet niin kovin lyhyitä tyyliin OM<->keskusta. Lisäksi aika monesti (ainakin näin nuorena) tulee oltua taksin kyydissä joko baariin menossa tai sitten toisinpäin, jolloin alkoholia saattaa olla veressä eikä asiaa tule niin hirveästi ajateltua. Toki turvavyötä olisi hyvä käyttää aina, siinä olet oikeassa, mutta ilmeisesti luotan monien muiden tavoin hyvään tuuriin ja siihen, ettei mitään pahaa toivottavasti tapahdu.

Turvallisia kilometrejä sinulle, minä tästä jään taka-alalle seurailemaan kirjoituksiasi :)

tuurari kirjoitti...

Niinpä. En minäkään yleensä ala täysi-ikäisille asiakkaille huomauttelemaan turvavyöstä, sehän on kuitenkin loppupeleissä asiakkaan oma vastuu. Vaikka kyllä se norsu takapenkillä joskus hirvittääkin...

Kertomassani tapauksessa alkoi suututtamaan, että miksi siitä vyön käytöstä piti alkaa kettuilemaan kanssamatkustajalle?

skandium kirjoitti...

"Kerron, etten ole kovin kiinnostunut saamaan asiakasta niskaani äkkipysähdyksen vuoksi.
--
Vaikka kyllä se norsu takapenkillä joskus hirvittääkin..."

Juuri tämän takia olen itse alkanut asennoitua niin, että jatkossa pyrin sanomaan asiasta, jos taakseni istuu joku. Oman turvallisuuteni takia ennen muuta, koska en halua vammautua tai menehtyä mahdollisen onnettomuuden sattuessa sen vuoksi, ettei takanani istunut asiakas jaksanut käyttää vyötä.

Myös muille paikoille istuva asiakas saa kunnioitusta silmissäni, jos kuuluu "klik" auton lähtiessä liikkeelle.

Turvavyön käyttö on kiistatta suositeltavaa! Kannatan sitä ehdottomasti. Kuten taksikurssilla kouluttaja totesi: Liikenne on huomattavasti suurempi riski taksikuskille kuin asiakkaat.

junkle kirjoitti...

Enpä tiennytkään että taksikuskin ei vyötä tarvi käyttää. Ja syynä tähän on ilmeisesti se että asiakkaan kaivellessa moraa esille on ilman turvavyötä helpompi ottaa hatkat? =)

Ei tulis meikäläisestä taksikuskia. Turvavyön kiinni laitto on sen verran selkäytimessä, että koskaan en ole autolla lähtenyt ajamaan yli kymmenen metrin matkaa ilman turvavyötä. Toisinaan sentään turvavyö tulee irrotettua noin 100m ennen kotipihaa ja olenkin aika varma että vielä joku päivä tuon sadan metrin matkalla eteen hyppää jotain tarpeeksi painavaa että vähintään nenä murskautuu rattia vasten (vm 92. autoissa airbag ei ollut vielä vakiovaruste =).