sunnuntaina, helmikuuta 26

Mikä mättää taksityössä?

Sattuipa eräs vapaalla oleva kollega kyytiin. Keskustelumme kääntyi luonnollisesti hyvin pian työasioihin. Hän muisteli uudenvuodenyön kiireitä.

Ruuhka-aikanahan tulee väkisinkin eteen tilanteita, että tilaus jää roikkumaan niin pitkään että asiakas ehtii kadota ennen kuin taksi tulee. Se on aivan normaalia - asiakkaan kannalta toki ikävää, mutta kyllä kuskiakin harmittaa käydä turhaan pyörittämässä mittaria muiden ajaessa keikkaa tukka putkella. Nyt joku huutaa "vapauttakaa taksiala! luvat kaikille halukkaille!", eiks niin? No vapauttakaa vain, mutta kannattaa muistaa että suuremmalle automäärälle on todellista tarvetta vain muutamana iltana vuodessa; pikkujouluaika, uusivuosi ja pari paikallista tapahtumaa. Loppuaika sitten istutaan tolpalla tyhjänpanttina kun keikkaa ei riitä.

Takaisin aiheeseen. Hän kertoi eräästä naisesta joka oli tullut kyytiin joltakin tolpalta, en muista enää mistä. Nainen oli kysynyt veisikö kollegani hänet kotiin Muurolaan, joka on kolmattakymmenettä kilometriä etelään Rovaniemeltä. Edellinen suhari oli kuulemma sanonut, ettei oikein viitsisi lähteä kun on niin kovasti keikkaa kaupungissa... siis hetkinen! Jokainen kuskihan tietää, että kiireaikana tuollainen pitkä kyyti ei ole paras mahdollinen kun sieltä joutuu varmasti tulemaan tyhjänä takaisin, mutta taksin tehtävähän on viedä asiakas sinne minne hän haluaa. Vai olenko väärässä?

Onko meillä tosiaan varaa valikoida asiakkaita? No onhan meillä. Meidän ei tarvitse ottaa asiakasta kyytiin, jos on oletettavissa että hän on vaarallinen, sotkee auton tai ei pysty maksamaan. Mutta kyseisen naisen tapauksessa nämä tuntomerkit eivät täyttyneet, hän oli vain "huono keikka" joka kuitenkin sääntöjen mukaan pitäisi hoitaa. Toivottavasti tämä oli vain yksittäinen virhe joita sattuu jokaiselle - jopa minulle, vaikka lähes täydellinen olenkin - mutta pelkäänpä että naisparan kokemus ei ollut ainutkertainen. Olen minäkin toki hylännyt kyytitarjouksen datalta kun korttelin päässä on näkynyt käsipysty, mutta vähän kauemmas menevää asiakasta minulla ei kyllä ole kanttia jättää palelemaan vain sen vuoksi, että oma tuntiansioni hänen palvelemisestaan hieman kärsii. Ratin takana selventää kansantajuisesti miksi pitempi ei ole aina parempi.

Tähän tuntiansioasiaan kiteytyy taksialan suurin ongelma. Kiinteä tuntipalkka lopettaisi asiakkaiden valikoimisen, kun kuljettajalle ei ole merkitystä onko koko ajan kyyti päällä vai joutuuko välissä ajelemaan tyhjänäkin. Mutta tällöin kuljettajalla ei ole myöskään motivaattoria olla ahkera, kun saman verran tienaa vähän rauhallisemmallakin ajolla. Tästä tilanteesta kärsii tietysti isäntä, jolla ei juuri ole mahdollisuutta valvoa tekeekö kuski töitä vai istuuko hän Shellillä kahvilla... jälkimmäinenhän ei tunnetusti auta laskujen maksamisessa. Nykyinen tulospohjainen palkkaus motivoi kuskeja, joskus jopa vähän liikaakin. Työ on välillä melko stressaavaa, ja paineitahan poistetaan vähäisellä vapaa-ajalla tavalla x tai y.

Kuulemani perusteella taksi on melko huonossa huudossa yleisön keskuudessa. Kuljettajakunnan ammattitaito ja ennen muuta käytös on kirjavaa ja muutamalle yksittäiselle asiakaspalvelun peruskurssi olisi enemmän kuin tarpeen - itsekin mielelläni sellaiselle osallistuisin jos mahdollisuutta tarjotaan. Nykyisellä palkkauksella ja työajoilla on kuitenkin turha toivoa, että alalle halukkaita työntekijöitä riittäisi valikoitavaksi asti - autoilijan on yleensä pakko palkata kenet vain saa, ja sen kyllä asiakaskin huomaa aivan liian usein. Tiedänpä joistakin lajitovereista lähteneen valituksiakin toimistolle, vein kerran tuohtuneen asiakkaan kotiin jolla oli edellisen taksin numero tarkasti mielessä... En tiedä sitten mikä toimiston linja on näiden valitusten suhteen.

Ei kommentteja: